<PUNs 비교>
2018년 8월 PUN2가 출시되었습니다.
업데이트 리스트는 아래 링크에서 확인할 수 있어요.
https://doc.photonengine.com/en-us/pun/current/getting-started/migration-notes
Migration Notes | Photon Engine
MULTIPLAYER REALTIME PUN BOLT QUANTUM COMMUNICATION CHAT VOICE SELF-HOSTED SERVER We Make Multiplayer Simple Photon Realtime Develop and launch multiplayer games globally whether you are an indie developer or AAA studio. Create synchronous or asynchronous
doc.photonengine.com
그 외 더 정리해서 포스팅합니다~
- Asset 다운로드, 임포트 (Classic 버전과 동일하게 Free 앱, Plus 앱 2종류가 있습니다.)
PUN 2 :
https://assetstore.unity.com/packages/tools/network/pun-2-free-119922
PUN 2 - FREE - Asset Store
Note: Contains breaking changes to existing PUN Classic (v1) projects. Please read our PUN 2 migration notes . In doubt: keep PUN Classic. Photon Unity Networking 2: NEW demos, cleaner API & structure, clear separation of PUN and Realtime API Export to all
assetstore.unity.com
https://assetstore.unity.com/packages/tools/network/photon-pun-2-120838
Photon PUN 2+ - Asset Store
Note: Contains breaking changes to existing PUN Classic (v1) projects. Please read our PUN 2 migration notes . In doubt: keep PUN Classic. Photon Unity Networking 2 - PLUS Version - includes 100 concurrent user Photon Cloud plan for 60 months NEW demos, cl
assetstore.unity.com
VS
PUN classic :
https://assetstore.unity.com/packages/tools/network/photon-unity-networking-classic-free-1786
Photon Unity Networking Classic - FREE - Asset Store
+++ New to Photon? please get the new PUN 2 package . +++ Already using PUN and not sure if you should switch to PUN 2 ? No worries, we will continue supporting PUN v1 as PUN Classic. If you are short before launch or already invested a lot of time in deve
assetstore.unity.com
https://assetstore.unity.com/packages/tools/network/photon-pun-classic-12080
Photon PUN+ Classic - Asset Store
+++ New to Photon? please get the new PUN 2+ package . +++ Already using PUN and not sure if you should switch to PUN 2+ ? No worries, we will continue supporting PUN v1 as PUN Classic and you can upgrade to PUN 2 for free at any time . If you are short be
assetstore.unity.com
- PhotonServerSettings
PUN 2 :
vs
PUN classic :
-Connect to Master(Photon)
PUN 2 : PhotonNetwork.ConnectUsingSettings ()
vs
PUN classic : PhotonNetwork.ConnectUsingSettings ("[버전]")
-AutoJoinLobby
PUN 2 : 없음
vs
PUN classic : 존재
-콜백함수 사용하기 위해 부모 클래스 상속
PUN 2 : MonoBehaviourPunCallbacks
vs
PUN classic : PUN.MonoBehaviour or MonoBehaviour
콜백함수 예시
OnJoinedRoom()
OnJoinRandomFailed()
<PUN 2 업데이트>
- 새로운 데모, 샘플, 파일(디렉토리)
: Unity 2017.2018이후 버전 GUI 사용
- 직관적이고 명확해진 API, 프로그램 구조
: 'Photon' 루트 디렉토리에 정리된 소스
클래스, 콜백, 메소드 등이 리뉴얼
- 구별된 네임스페이스
: PUN, Realtime 레이어에 따라 구별된 API 코드
즉, Photon.PUN, Photon.Realtime
<PUN 2 구조>
- 최상위 레이어
: 네트워크 개체, RPC, 유니티 관련 부분
- 두번째 레이어
: Photon Server, 게이머 페어링 옵션, 통신 API(콜백)
- 세번째 레이어
: DLL(유니티 플러그인), 직렬화, 네트워크 프로토콜.패킷
★Photon 공식 홈페이지
https://www.photonengine.com/ko-kr/Photon
★Photon Help Center
https://support.photonengine.jp/hc/ko
★Photon Korea 공식 블로그
https://photonkr.tistory.com
★Photon Korea 페이스북
https://www.facebook.com/photoncloudkr
★Photon Korea 유투브
https://bitly.kr/photonyoutube
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